„Gilios upės tyliai plaukia’22“ atidarys ansamblio „Synaesthesis“ gyvai įgarsintas filmas

Trečius metus medijų edukacijos ir tyrimų centro „Meno avilys“ organizuojamas nemokamų kino seansų ciklas „Gilios upės tyliai plaukia“ šiemet prasidės birželio 29 dieną ir truks iki rugpjūčio 16-osios. Unikalioje erdvėje po Liubarto tiltu, skulptorių Andriaus Labašausko ir Ryčio Urbansko sukurtoje „žiūrovų ložėje“, šią vasarą įvyks 20 seansų.

Birželio 29 d. ciklą „Gilios upės tyliai plaukia“ atidarys vieno garsiausių Kanados kino kūrėjų Guy Maddino nebylusis filmas „Bailiai, laikykitės“ (2003), kurį gyvai įgarsins šiuolaikinės muzikos ansamblis „Synaesthesis“. 

Kadras iš filmo BAILIAI LAIKYKITĖS

Atviro kvietimo metu buvo atrinkti 4 kompozitoriai – Andrius Šiurys, Filippos Raskovic, Ieva Raubytė, Manuel Velázquez, – kurie filmui sukūrė originalią muziką. Ją atidarymo vakarą patiltėje atliks Arminas Bižys (saksofonas), Simonas Kaupinis (tūba), Donatas Butkevičius (kontrabosas), Andrius Rekašius (perkusija) ir Pranas Kentra (elektrinė gitara).

Šiuolaikinės muzikos ansamblis „Synaesthesis“

Nebylusis kinas, filmai iš Ukrainos ir Vidurio Azijos kinas

„Šiemet filmų programą vienija tapatybės problematika tiek šiuolaikiniame, tiek ir klasikiniame kine. Šiandienos realijos – pandemija, klimato krizė, migracija, karas Ukrainoje – lėmė visuomenės susiskaldymą, kalbas apie tradicijų nykimą ir išryškino vertybinius, kintančių identitetų klausimus: iš kur mes atėjome, kas mes esame ir kuo norime būti?“, – sako vienas iš „Meno avilio“ ir šio ciklo kuratorių Karolis Žukas.

Šią tapatybės problematikos teminę liniją „Meno avilio“ kuratorių K. Žuko, Gerdos Paliušytės ir Linos Kaminskaitės sudarytoje programoje išpildys trys kryptys: nebylusis kinas, avangardiniai filmai iš Ukrainos ir nekonvencinis Vidurio Azijos kinas.

Gyvai įgarsintų filmų vakarus pratęs Ukrainos kino paveldui skirti seansai, kurie organizuojami bendradarbiaujant su didžiausiu Ukrainos filmų archyvu – Nacionaliniu Oleksandro Dovženko centru. Liepos 5 d. Mіkhailo Kaufmano filmą „Ypatinga kampanija“ (1931) ir liepos 12 d. Dzigos Vertovo „Vienuoliktieji“ (1928) gyvai įgarsins muzikantai ir muzikantės iš Ukrainos, pagal drauge su jais atvykstančio vieno ryškiausių Ukrainos kino kompozitorių Antono Baibakovo šiuolaikinę muzikinę interpretaciją. Liepos 19 d. Mіkhailo Kaufmano filmą „Pavasarį“ (1929) įgarsins Lietuvos muzikantai.

Ukrainos muzikančių|tų kolektyvas

„Šia programa norima supažindinti su svarbiais, tačiau svetur mažai žinomais ukrainiečių kūriniais, kurie vos prieš keletą metų buvo naujai pristatyti Ukrainos visuomenei šios šalies kino istorijos tyrėjų. Džiaugiamės, kad seansus pristatys ir tuo metu Lietuvoje viešėsiantys Nacionalinio Oleksandro Dovženko centro atstovai“, – sako doc. dr. L. Kaminskaitė.

Kadras iš filmo YPATINGA KAMPANIJA

Ukrainos kino peržiūras papildys tuo metu, liepos 5 d., „Meno avilio“ sinematekoje (A. Goštauto g. 2) vyksiantis ankstyvajam-nebyliajam kinui Centrinėje Rytų Europoje skirtas tarptautinis simpoziumas Kino gimimas ir imperijos ribos Vidurio-Rytų Europoje“, kurį, bendradarbiaujant su Lietuvos muzikos ir teatro akademija, organizuoja kino ir medijų tyrinėtoja doc. dr. L. Kaminskaitė ir kultūros istorikas dr. Juozapas Paškauskas.

Liepos 28 d. Ukrainos kinui skirtoje programoje bus galima susipažinti ir su iš Mariupolio kilusio, nepriklausomo eksperimentinių filmų kūrėjų kolektyvo „Free Filmers“ trumpaisiais filmais. Seansas prasidės Rytų Ukrainos realybei ir kultūros kompleksiškumui pažinti skirta TV dokumentika. Jį pratęs poetiniai, atmosferiniai kūriniai, leidžiantys giliau patirti vaizduotės ir laisvo, dreifuojančio buvimo svarbą politiškai įkrautoje kasdienybėje. 

Vidurio Azijai skirtuose seansuose bus pristatytas šiuolaikinis kinas iš Kazachstano, Kirgizijos, Uzbekistano ir Tadžikistano. Pripažintų šių kraštų režisierių filmuose „Aurora“ (rež. Bekzat Pirmatov, 2018), „Upė“ (rež. Emir Baigazin, 2018), „100% medvilnė“ (rež. Michael Borodin, 2021), „Prarasto laiko ritmas“ (rež. Anisa Sabiri, 2021) tyrinėjami tradicijų ir modernybės kryžkelėje atsidūrusių visuomenių kultūros, lyties, tautybės ir tapatybės klausimai.

Kadras iš filmo 100% MEDVILNĖ

Eksperimentinio ir queer kino legenda, D. Lynchas ir naktinė perklausa

Ir toliau stiprinant kino mylėtojų bendruomenę, „Meno avilio“ kuratorių programą papildys kitų organizacijų filmai, atliepiantys šių metų temines gaires. „Gilios upės tyliai plaukia“ seansus surengs „Skalvijos“ kino centras, „Skalvijos“ kino akademija, Vilniaus queer festivalis „Kreivės“, Kauno menininkų namai, Kirtimų kultūros centras, „Jaunieji programeriai“ ir audiofestivalis „Banguoja“.

„Kreivės“ pakvies į amerikiečių eksperimentinio ir queer kino legendos Barbaros Hammer filmą „Mano babuška: ukrainietiškų tapatybių paieškos“ (2001). Režisierė, tyrinėdama savo šeimos šaknis ir vedama natūralaus smalsumo, 2000 m. nukeliavo į Ukrainą. Šiandien, Rusijos invazijos fone, menininkės asmeniniai ir kolektyviniai tapatybių klausimai vėl iškyla visu aštrumu.

Kauno menininkų namai supažindins su Jugoslavijoje gimusia ir Belgijoje gyvenančia bei kuriančia menininke, kino kūrėja Jelena Jureša. Jos filme „Afazija“ (2019) nagrinėjama atminties ir užmaršties politika, įrašyta į socialinius ir istorinius kontekstus. 

Kadras iš filmo AFAZIJA

„Skalvijos“ kino centras po Liubarto tiltu surengs tris seansus, kuriuose bus parodyta „Auksine palmės šakele“ apdovanota Davido Lyncho juosta „Laukinė širdis“ (1990), režisierių Marjane Satrapi ir Vincent Paronnaud pagal garsųjį grafinį romaną tokiu pat pavadinimu sukurtas filmas „Persepolis“ (2007) ir žymaus Taivano režisieriaus Edwardo Yango filmas „Viens ir du“ (2000).

Kadras iš filmo VIENS IR DU

Audiofestivalis „Banguoja“ surengs naktinę perklausą, kurios metu bus pristatyta trumpųjų audio dokumentikos kūrinių programa. Intymias istorijas iš Ukrainos, Suomijos, JAV, Australijos, Lenkijos, Lietuvos, Olandijos ir Belgijos papildys kino ekrane rodomos vaizdo projekcijos.

Visa programa https://menoavilys.org/giliosupes22