Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/menoavil/domains/menoavilys.org/public_html/naujas/wp-includes/post-template.php on line 317

Lėtosios peržiūros

Nuo 2016 metų vystomas projektas, kurio tikslai – sulėtinti greitą kino vartojimą, telkti bendraminčius ir prisidėti prie kino kultūros puoselėjimo. Lietuvoje ir užsienyje veikiančios kino istorikės, tyrėjos ir kritikės kviečiamos atverti platesnį filmus supantį kontekstą pristatymuose, diskusijose ir skaitymo klubuose. „Lėtosios peržiūros“ organizuojamos teminiais ciklais, pristatančiais kino istorijai svarbius judėjimus ar kūrėjas.

Pirmosios: nebyliojo kino režisierės

Nebyliojo kino filmai dažnai buvo kurti moterų ir skirti moterims. Tačiau dauguma kūrėjų pavardžių liko neįrašytos į kino istoriją, o jų indėlis į kino meno kūrimąsi buvo pamirštas. Dėmesys moterims kūrėjoms, dirbusioms šiuo laikotarpiu, ženkliai sustiprėjo XXI a. pradžioje, susiformavus naujai feministinės kino istorijos tyrinėtojų kartai. Dėl kino archyvų skaitmeninimo, aktyvesnio kino istorik(i)ų žinių mainų ėmė ryškėti nežinomų ar seniai prarastais laikytų filmų pavadinimai ir jų autorės. Šioje programoje pristatytos kūrėjos iš JAV, Prancūzijos, Rusijos ir Vokietijos. Filmus lydėjo specialiai Lietuvos kompozitorių, garso menininkų ir klubinės muzikos atstovų sukurti muzikiniai takeliai.

Programa įgyvendinta bendradarbiaujant su tarptautiniu projektu „Women Film Pioneers Project“, dedikuotu moterų indėlio į ankstyvojo kino raidą pristatymui, Vokietijos Nacionaliniu archyvu, Prancūzijos sinemateka, Goethe‘s institutu Lietuvoje.

LEIDINYS

7-ojo dešimtmečio Brazilijos kinas

Plačiau žinomas cinema novo ir jį sekęs ribinis kinas (angl. Marginal Cinema) išsiskyrė radikaliomis idėjomis. Abiems judėjimams būdingas atsigręžimas į tuos Brazilijos regionus ar visuomenės narius, kurie nebuvo reprezentuojami populiariajame „Vera Cruz“ studijos kuriamame kine. Šia nedidele kino retrospektyva norima atspindėti skirtingus svarbių Brazilijos kino judėjimų aspektus, kuriuos dažnai galime pajusti ir šiuolaikiniame Brazilijos kine, siekiančiame pasipriešinti nelygybei, kultūrinei niveliacijai ir vyraujančiai grėsmingai ideologijai.

Programoje pristatyti Glauberio Rochos, Carloso Diegueso, Joacquim Pedro de Andrade, Ozualdo Candeiaso ir Rogerio Sganzerla filmai. Jiems kultūrinį ir istorinį kontekstą suteikė Brazilijos kino tyrėjai Ela Bittencourt, Aaron Cutler, Mariana Shellard ir Fabio Andrade.

LEIDINYS

Moterų žvilgsnis

Šešių seansų ciklas skirtas išryškinti režisieres, kūrusias skirtinguose pasaulio kraštuose 1960–1990 metais. Programoje pristatomi Mai Zetterling, Ula Stöckl, Margot Benacerraf, Safi Faye, Trinh T. Minh-ha ir Lenkijos dokumentinio kino režisierių filmai. Jas visas vienijo drąsus ir atidus žvilgsnis į socialinius pokyčius ir siekis reprezentuoti liekančiuosius už kadro. Atrinktuose filmuose šmaikščiai, ironiškai ar – kaip tik – labai jautriai pagarsinamos iki tol pašnibždomis ar privačiuose ratuose aptarinėtos problemos. Daugelis šių filmų buvo nepelnytai pamiršti ir vėl iš naujo atrasti peržiūrint moterų režisierių indėlį į kino istoriją. Filmus pristatė Natalija Arlauskaitė, Lina Kaminskaitė, Ela Bittencourt, Lizelle Bisschoff ir Anna Misiak.

LEIDINYS

Mártos Mészáros ir Margarethe von Trottos dialogas

Marta Mészáros ir Margarethe von Trotta pradėjo kurti tuomet, kai kinas buvo laikomas išskirtinai vyriška veikla ir savo karjeros pradžioje buvo savo vyrų, garsių režisierių – Miklóso Jancsó ir Volkerio Schlöndorffo šešėlyje. Tačiau šiandien jos vardijamos greta didžiausių autorinio kino atstovų. Nuo šeštojo dešimtmečio aktyviai kurianti Mészáros yra pirmoji vengrė moteris režisierė, kartu su lenke Agnieszka Holland bei čeke Věra Chytilová laikoma viena svarbiausių Rytų ir Cenrinės Europos kino menininkių. Tuo tarpu von Trotta`os kūryba siejama su Naujojo Vokietijos kino judėjimu (7-9-as dešimtmečiai), kuriam priskiriami tokie režisieriai kaip Wimas Wendersas, Werneris Herzogas, Raineris Werneris Fassbinderis ir kiti. Dialogus pristatė Živilė Pipinytė, Lina Kaminskaitė, Laima Kreivytė, Santa Lingevičiūtė, Natalija Arlauskaitė ir Nerijus Milerius.

LEIDINYS

Peržiūras dalinai finansuoja Lietuvos kino centras ir Vilniaus miesto savivaldybė. „Meno avilio projektų strateginis partneris – Lietuvos kultūros taryba.

Kontaktai:
Ona Kotryna Dikavičiūtė
ona.dikaviciute@menoavilys.org
+370 614 64042